Logga in
Business

Smarta betalningsvillkor som förbättrar din likviditet

5 min läsning

 

Förbättra din likviditet med dom här smarta betalningsvillkoren

Cash is king! Vi har skrivit 5 betalningsvillkor som ser till att du alltid får in pengarna på kontot! 

“Fakturan betalas 10 dagar efter utfört arbete". Känner du igen det? Det kanske vanligaste betalningsvillkoret i byggbranschen, men knappast det bästa. Om din kund inte betalar i tid kan det snabbt bli stress med löner och grossister som ska betalas. Som tur är finns det ett fler alternativ än att springa till factoringbolagen. Sätt upp smarta betalningsvillkor på dina avtal och offerter!

 

Nedan hittar du smarta betalningsvillkor för:

  • Fastpris
  • Inköp av material
  • Beställning av material
  • A conto eller delbetalning
  • Deposition

Betalningsvillkor för fastpris på mindre byggprojekt. 

Är projektet kort och innefattar mindre utgifter för material. Då är det helt okej att köra den klassiska 10 dagar från utställande. Allt annat blir bara extra admin. Lägg till information om vad som händer om kunden inte betalar.  

Exempel betalningsvillkor 10 dagar för fast pris:

“Betalning ska ske inom 10 dagar efter utfört arbete. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen."

När bör man inte köra 1 faktura? Vid 10 000 kr? 20 000 kr? Det är svårt att svara på, men fråga dig själv. Om kunden inte av någon anledning skulle vilja/kunna betala i slutet av det här jobbet. Vilken sits sätter det dig i då? Är svaret “ingen bra sits” - dela upp betalningen! 

 

Betalningsvillkor där materialet utgör en stor del av kostnaden. 

Om du ska göra mindre projekt där materialet är dyrt som vid exempelvis installation av bergvärmepump, solceller eller kamin? 

Då kan det vara smart att ha ett betalningsvillkor som gör att du får betalt för material först, sen arbetet. Då slipper du ligga ute med massa pengar och kan alltid betala grossisten i tid. 

Betalningsvillkor för material i samband med inköp 

"Material faktureras i samband med inköp. Betalning ska ske 10 dagar från fakturans utställande.

Arbetskostnad faktureras efter utfört arbete. Betalning ska ske inom 10 dagar från fakturans utställande.

Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen."

Betalningsvillkor för material i samband med beställning

Ett alternativ för dig som installerar värmepumpar med som har maxat krediten hos grossisten är att skicka fakturan på pumpen vid accepterat avtal. Exempelvis: 

 

Betalningsvillkor för material i samband med beställning

"Inköp av värmepump faktureras i samband med beställningen av projektet. Betalning ska ske 10 dagar från fakturans utställande.

Arbetskostnad faktureras efter utfört arbete. Betalning ska ske inom 10 dagar från fakturans utställande.

Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen"

 

A-conto eller delbetalning

A-conto används när det är dyra projekt eller långa uppdrag. Det kallas också delbetalning. Det används ofta när man kör löpande räkning men går minst lika bra att använda på fastprisprojekt.

Genom att dela upp betalningen har du likviditet för materialinköp och lön under hela projektet. Det ger dig också trygghet då du kontinuerligt ser din kunds betalningsförmåga. 

Det är bra att redan innan specificera hur betalningsplanen kommer ske med tydliga delmål.

 

Betalningsvillkor för a-conto eller delbetalning

Följande betalningsplan tillämpas för projektet: 

  • 30% av anbudssumman faktureras vid etablering av projektet (detta täcker dina uppstart kostnader och delar av materialet)
  • 30%  av anbudssumman faktureras efter arbetsmoment 1 (skriv ett tydligt mål här. när vi gipsat väggarna, satt tätskikt, bilat golvet eller liknande)
  • 30%  av anbudssumman faktureras efter arbetsmoment 2 (samma här, var tydlig med leverabel)
  • 10% efter slutförd och godkänd besiktning.

Betalning ska ske inom 10 dagar från utställd faktura. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen."

Betalning med deposition 

Tid är pengar. Om någon avbokar sent så är det tid som kunnat fyllas med andra projekt. Om du känner att du förlorar pengar på avbokningar kan en idé var att ta ut en depositionsavgift. Lägg depositionsavgiften som ett villkor för accepterad beställning. 

 

Betalningsvillkor deposition

“Vid beställning faktureras kunden en ej återbetalningsbar depositionsavgift om 20% av totala projekt summan. Projektet anses beställt i samband med att depositionen är inbetald. 

Resterande 80% faktureras efter utfört arbete. 

Betalning ska ske inom 10 dagar från utställd faktura. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen."

 

Det är jobbigt nog att göra 1 faktura per projekt. Ska jag göra flera per projekt? Hur ska jag hålla koll? 

Du har rätt. Det blir fler än 1 faktura per projekt och därav mer admin. Eller? Med rätt verktyg behöver det inte ta längre tid. Du kanske till och med kan spara tid från din nuvarande process.  

Detta är allt du behöver: 

  • Hålla koll på vilka projekt som ska faktureras
  • Hur stor del av projektet i % som ska faktureras
  • Snabbt kunna skapa faktura av ett projekt

Som på den här bilden: 


 Letar du färdiga offertmallar med bra texter likt dom ovan? Kika in Clings mallgalleri

Friskrivning: Informationen i detta blogginlägg ska inte ses som juridisk rådgivning. Om du behöver särskild vägledning råder vi dig att vända dig till kvalificerad fackman. Vi tar inget ansvar för eventuell förlust som orsakas av felaktig information på denna webbplats. 

Oskar Andersson
Medgrundare