Logga in
Juridik

Krav på elektronisk betalning för rätt till rut- och rotavdrag

2 min läsning

Den 18 maj lämnade regeringen in ett förslag till lagrådet att kräva elektronisk betalning för att kunna utnyttja ROT eller RUT-avdrag. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2019 och jag tänkte att vi kort här på Cling-bloggen skulle reda ut vad det innebär. 

Kort och gott innebär detta att betalningen för en ROT/RUT-tjänst måste förmedlats av en betaltjänstleverantör och att den ska innehålla uppgifter om avsändare, mottagare, belopp och tidpunkt. Exempel på elektroniska betalningar är betalning med kontokort, inbetalningskort, BankID eller Swish. 

Låter det här jobbigt tycker du? Lugn bara lugn säger jag då (iallefall om ni är Cling användare). Innan årskiftet kommer vi på Cling möjliggöra så ni, våra kära användare, kan gå från offert till faktura med ett knapptryck. I samma veva kommer vi möjliggöra så dina kunder kan betala med kort, Swish eller faktura. 

Alltså, du kommer kunna fortsätta göra ROT eller RUT arbeten på samma sätt som innan, bara att du får mindre handpåläggning och dessutom ger dina kunder ett smidigt sätt att betala för dina tjänster - smart va?  

Vi vet att ni är många som efterfrågat denna funktionen och jag lovar att vi kommer släppa mer information om detta inom kort!

Oskar Andersson
Medgrundare